Biogasstaden Eskilstuna
Eskilstuna har en lång historia som biogasstad. I minst
15 år har vi kört bil och bussar på ”pruttgas” från Ekeby reningsverk. I
februari beslutade kommunfullmäktige om en satsning på nästan 200 miljoner
kronor för ett nytt biogasverk på Lilla Nyby. Betyder det att vi ska uppmuntra
biogasbilar lokalt som alternativ till elbilar?
I drygt åtta år har jag varit mycket nöjd med familjens
biogasbil. Samma sak gäller Anders Andersson på Eskilstuna Kommunföretag. Han
har lett en utredningsgrupp om biogas inom kommunen som ligger bakom det
beslut som togs av fullmäktige i februari. Av investeringen på 180 miljoner
kronor bidrar Naturvårdsverket med 78,5 miljoner.
Vad betyder biogasen för Eskilstuna och klimatet? Vi börjar
med vad biogas är.
Allt levande bryts ner. Det sker på olika sätt. Vid nedbrytning
utan syre produceras den brännbara gasen metan. Metan är värre än koldioxid när
det gäller att stiga upp i atmosfären och lägga sig som ett växthustak och höja
jordens temperatur.
Reningsverk, gödselstackar och soptippar har alltid släppt
ut metan. Ibland ”facklas” gas för att omvandla metan till koldioxid och för
att gasen inte ska självantända eller skapa explosionsrisker. I takt med
debatten om en hållbar och cirkulär livsstil har toaletter och soppåsar allt
mer börjat ses som resurser och råvaror i stället för slutstationer. Där var
Eskilstuna tidiga med att börja göra biogas som energi och drivmedel. Utom Ekeby har gasen på tippen i Lilla Nyby
använts för att driva ett elverk i Viptorp. Den produktionen har upphört
eftersom vi inte längre lägger matavfall på tipp. Matavfallet i den gröna påsen
har malts och blandats upp med vatten till en ”slurry” som körts i tankbil från
Lilla Nyby till Ekeby för att öka produktionen där.
Men verkligheten förändras hela tiden. Gasledningen från
Ekeby till tankstället har fått byggas om för att uppfylla nya och högre
myndighetskrav. Ekeby reningsverk med våtmark har tillstånd att släppa ut en
viss mängd föroreningar som kväve och fosfor. Produktionen av biogas kan därför
inte höjas utan nya tillstånd och mycket stora kostnader. Kraven på att ta hand
om avfall ökar samtidigt. Kommunen har varit tvungen att tacka nej till kompost
och i stället börjat köra slurry i tankbil till Huddinge. Eskilstuna Energi och
miljö får betalt, men kostnaden för transporten är högre än inkomsten.
Samtidigt ökar befolkningen och efterfrågan på den
miljövänliga biogasen. Stadsbussar, hemtjänst, taxibilar och privatpersoner
använder Eskilstunas enda tankstation. Privatbilarna tankar ungefär 0,8
miljoner kubikmeter biogas. Det motsvarar dagens produktionen i Ekeby. Sen
tillkommer bussarna som tankar 1,8 miljoner kubikmeter. Den gasen kommer från
Lidköping med tankbil. Efterfrågan finns också på annat håll, till exempel i industrin.
I detta läge har kommunen gjort en utredning och kommit fram
till att behålla Ekeby och samtidigt satsa på en ny biogasanläggning i Lilla
Nyby med en produktion av ungefär 2,9 miljoner kilo flytande biogas, inklusive
en ny tankstation på södra sidan av stan. Till det kommer fortsatt produktion i
Ekeby.
För att lyckas med detta räknar Energi och Miljö med att
kunna fördubbla insamlingen av matavfall och ta hand om en del flytgödsel från
jordbrukare i regionen.
Privat eller gemensamt?
Situationen kompliceras av att det finns ett bolag i Eskilstuna som har långt gångna planer på att börja producera biogas i en stor anläggning med produktion på omkring sex miljoner kubikmeter. Jag har inte gått in på att granska vad det betyder för råvarukonkurrens och avsättning, men det finns en intressant diskussionsfråga – är det försvarbart att ett offentligt ägt bolag producerar det som privata näringslivet kan göra?
Situationen kompliceras av att det finns ett bolag i Eskilstuna som har långt gångna planer på att börja producera biogas i en stor anläggning med produktion på omkring sex miljoner kubikmeter. Jag har inte gått in på att granska vad det betyder för råvarukonkurrens och avsättning, men det finns en intressant diskussionsfråga – är det försvarbart att ett offentligt ägt bolag producerar det som privata näringslivet kan göra?
Helsingborgs befolkning svarade ett ljungande nej till att
sälja ut det gemensamma energibolaget. Själv är jag mycket kritisk till att
gigantiska internationella bolag kontrollerar vår energiförsörjning, inklusive
statligt ägda Vattenfall. I liten skala kan energi gärna vara privatägd, tex
solceller på tak, men det man alltid förlorar är insyn och möjlighet till
demokratisk påverkan.
Elbil eller biogasbil?
Både Anders Andersson och jag funderar över framtiden för privatägda biogasbilar. ”Det beror mycket på statliga regler och subventioner” säger Andersson. Det nuvarande bonus malussystemet ger 60 000 kronor i bidrag till en ny elbil och 10 000 kronor till en ny biogasbil.
Både Anders Andersson och jag funderar över framtiden för privatägda biogasbilar. ”Det beror mycket på statliga regler och subventioner” säger Andersson. Det nuvarande bonus malussystemet ger 60 000 kronor i bidrag till en ny elbil och 10 000 kronor till en ny biogasbil.
Ur klimatsynpunkt är en elbil som laddas med svensk el
nästan helt klimatneutral vid körning (att tillverka bilen ger utsläpp)
En biogasbil som bränner metangas släpper ut koldioxid, men det är cirkulär koldioxid; nytt avfall tillverkas i ungefär samma takt som gasen bränns, ungefär som att elda med ved när nya träd planteras i samma takt som veden bränns.
Bensin, diesel och naturgas är flera hundra miljoner år gamla skogar som bränns upp i sanslöst snabb takt. Målet i klimatkampen är självklart att allt fossilt bränsle måste vara kvar i jordens inre!
Förutom att biogasen är ”cirkulär” så förvandlar den också en farligare klimatgas till en mindre farlig, metan till koldioxid.
En biogasbil som bränner metangas släpper ut koldioxid, men det är cirkulär koldioxid; nytt avfall tillverkas i ungefär samma takt som gasen bränns, ungefär som att elda med ved när nya träd planteras i samma takt som veden bränns.
Bensin, diesel och naturgas är flera hundra miljoner år gamla skogar som bränns upp i sanslöst snabb takt. Målet i klimatkampen är självklart att allt fossilt bränsle måste vara kvar i jordens inre!
Förutom att biogasen är ”cirkulär” så förvandlar den också en farligare klimatgas till en mindre farlig, metan till koldioxid.
Försäljningen av elbilar är trögt, bland annat på grund av
brist på laddstationer i flerfamiljshus, långsamma leveranser från bilföretagen
och dålig kunskap bland kunderna. I Eskilstuna kommer vi att få lokalt
tillverkat bränsle utan transporter, kanske ska vi därför kampanja för att fler
ska köpa biogasbil just här?
Kommentarer
Skicka en kommentar